Näher Dein Content zu mir: Facebook-Media-Apps und -Social-Readers

Nach der «Washington Post», dem «Guardian», dem «Wall Street Journal» und vermutlich vielen anderen mehr bietet nun auch das Magazin «Stern» ─ «als erste deutsche Nachrichtenseite» (Eigendeklaration) ─ auf Facebook einen «Social Reader» an.

In diesen, auch «Social Media App» genannten Anwendungen führen Anrisse nicht mehr auf die jeweiligen Websites. Vielmehr können die einzelnen Artikel in ihrer Gesamtheit direkt auf Facebook gelesen und «geshared» werden ─ oder wie es bei «stern.de» heisst:

«Sie müssen Facebook gar nicht erst verlassen, um die stern.de-Artikel zu lesen – die Texte öffnen sich direkt, ohne Umweg über die Website.»

Klickt der Facebook-User einen Artikel an, wird dies in seiner «Timeline» ─ und damit auch seinen «Freunden» ─ angezeigt. Zugleich ist im «Social Reader» ersichtlich, was sich die eigenen «Freunde» in der betreffenden App angeschaut haben.

Man reibt sich die Augen und staunt. Da wird einerseits lautstark protestiert (und geklagt), weil das werbefreie Google News Textauszüge von Nachrichten-Websites publiziert, gleichzeitig stellt man Facebook aber redaktionelle Inhalte integral zur Verfügung und verhilft dem Social-Media-Dominator dadurch zu einem noch attraktiveren Werbeumfeld (s. dazu auch diesen Post auf «Carta.info»).

Twitterer @Playwert hat es im Zusammenhang mit der Lancierung der «Guardian»-Facebook-App eigentlich dezent auf den Punkt gebracht:

Das frage ich mich auch immer noch, zumindest äs bitzeli.

Aber was Martin Belam, Lead User Experience & Information Architect bei Guardian News & Media, auf seinem Blog «Currybetdotnet» zur «Guardian»-Facebook-App zu berichten hat, ist doch recht beeindruckend:

«So far [3. Feb. 2012] nearly 6 million people have signed up and installed the app, and one of the most exciting things is the demographic profile of those users. Over 54% of them are 24 and under, and 15% of them are between the ages of 13 and 17. This is a demographic that it is incredibly difficult for news organisations to reach. The app is putting our reporting and features in front of the grown-up audience of the future. [...]

Archive content lives again [...]Someone shares an old article with their friends, some of their friends either already use or install the app, and the viral effect begins to take hold. A piece from 2009 headlined “Too fat to be a model? The picture that caused a storm in the fashion world” about reaction to a picture of Lizzie Miller in an edition of Glamour has been viewed over 650,000 times in the app. [...]

Where’s the money? The Guardian Facebook app is a canvas app. That means the bulk of the page is served by us within an iFrame on the Facebook domain. All the revenue from advertising served in that area of the page is ours, and for launch we engaged a sponsor to take the full inventory across the app. Facebook earn the revenue from advertising placed around the edges of the page. The app is growing us audience in a new space, and as those people use the app, they also promote our content to all of their friends, who, even if they decline to try the app, often still end up on our website.»
(Noch mehr Details gibt’s hier.)

Ähnliches gilt offenbar auch für die Facebook-App der «Washington Post», wie «NetNewsCheck» zu vermelden weiss:

«The kinds of people who like to share stories within its social reader app are young — over half of its 11 million subscribers are under 25-years-old.»

Trotzdem: Ganz wohl wäre es mir im «walled garden» von Mr. Zuckerberg nicht. Was ist zum Beispiel, wenn Facebook die Konditionen plötzlich zu Ungunsten der Inhaltslieferanten abändert, an deren Werbeeinnahmen teilhaben will oder einfach sonst irgendwie «lästig» oder «evil» wird? Spannend wäre es ja, die Exit-Szenarien der verschiedenen «Social Reader»-Anbieter zu kennen.

Update, 22. März 2012: Tanya Cordrey, director of digital development beim «Guardian», am 21. März 2012 in einem Referat:

«[...] we have been blown away by the results [der «Guardian»-Facebook-App]. In just five months, 8 million people have downloaded the app. Around 40,000 people are signing up every day. And once people have the app, they use it. In the past four weeks, more than four million people have used the app, many of them reading our content several times a day.

But it is not Facebook app users alone that are engaging with our journalism. In the same period, over 8 million uniques came from Facebook directly to the Guardian. [...]

Eighteen months ago, search represented 40% of the Guardian’s traffic and social represented just 2%. Six months ago – before the launch of our Facebook app – these figures had barely moved. [...]

But last month, we felt a seismic shift in our referral traffic. For the first time in our history, Facebook drove more traffic to guardian.co.uk than Google for a number of days, accounting for more than 30% of our referrer traffic.»

Update, 8. Mai 2012: Decline Of Reader Apps Likely Due To News Feed Changes, Shows Facebook Controls The Traffic Faucet («TechCrunch»)

Update, 14. Dezember 2012:
- The Guardian and Facebook – a more social experience («Guardian»)
- The rise and #fail of the Guardian Facebook app («currybetdotnet»)

von Martin Hitz | Kategorie: Medienschau

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