Die Qualitätszeitung von morgen?

Hier die Liste der «Most E-Mailed Articles of 2006» der Online Ausgabe der «New York Times», die zumindest eine Ahnung davon gibt, wie eine auf reinem Quotendenken basierende Qualitätszeitung aussehen könnte:

  1. What Shamu Taught Me About a Happy Marriage
  2. Questions Couples Should Ask (Or Wish They Had) Before Marrying
  3. Saying Yes to Mess
  4. Diabetes and Its Awful Toll Quietly Emerge as a Crisis
  5. Low-Fat Diet Does Not Cut Health Risks, Study Finds
  6. To: Professor@University.edu Subject: Why It’s All About Me
  7. Disowning Conservative Politics, Evangelical Pastor Rattles Flock
  8. For Trader Joe’s, a New York Taste Test
  9. Cowboys Are My Weakness
  10. A Star Is Made

In der Liste überhaupt nicht vertreten sind zum Beispiel die Ressorts «World», «Business», «Sports», «Science» und «Arts».

Zur «Most E-Mailed List» hatte David Carr, Kulturjournalist bei der «New York Times», in einem anderen Zusammenhang kürzlich folgendes zu sagen:

    «Web analytics — that ugly term of art — is changing newspapers, too. Here at The Times, the Most E-Mailed list on our Web site has gone from being an in-house curiosity to a measure of salience [etwas, das aus seiner Umgebung heraussticht], as much as getting an article on the front page. […] But at some point, ratings (which print journalists, unlike their television counterparts, have never had to contend with) will start to impinge on news judgment. „You can bemoan the crass decision-making driven by ratings, but you can’t really avoid the fact that page views are increasingly the coin of the realm,“ said Jim Warren, co-managing editor of The Chicago Tribune.»

Siehe dazu auch
«Serendipity»

von Martin Hitz | Kategorie: Medienschau

2 Bemerkungen zu «Die Qualitätszeitung von morgen?»

  1. Die Charts der meist-e-gemailten Artikel könnten tatsächlich am ehesten das Verhalten der mit dem Internet nur teilweise vertrauten Masse widerspiegeln. Oder bin ich der einzige, der solche Angebote fast gar nicht bis nie nutzt?

  2. In dem Zusammenhang interessant ist auch dieser Artikel von Nicholas Carr: „at ZD Net bloggers are compensated based on the number of page views they receive and a fraction of the pages in TalkBack, so at the end of the month the size of a check expresses something, but not necessarily our success in being informative or accurate.“

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